فن الخداع البصري ( أوب أرت ) وأهميته في فن الملصق الإعلاني (البوستر)
Abstract
Major development took a place in contemporary art movement since 19th century and has been affected by historical events; optic art has started after appearing of pop art and other abstract and Dadaism movements in many kinds of visual and movements arts.
this progress Accompanying with Mutual influence between arts and sciences represented of some panting a, sculpture and photograph artists, Vasarely and Calder and others ,op art started in tow dimensions then with three dimensions,between defrences scientific ,mathematics, philosophic ,media and thinking aspects Accompanying with booster art which been affected by different kinds of visual with panting and photography art and sometimes with in relief including thinking, philosophic and Technique shorthand.
poster art consider vital and modern art in it's different aspects like economical ,educational, scientific, political, cultural and Literary and Arabic and European arts have benefit from it since between the two war until now.
فن الخداع البصري ( أوب أرت ) و أهميته في فن الملصق الإعلاني (البوستر)
لقد حصل تطور كبير في تيارات الفن المعاصر منذ القرن التاسع عشر وتأثرت بالأحداث التاريخية ، وقد ظهر فن الخداع البصري (أوب أرت) إثر ظهور الفن الشعبي (بوب أرت) و مختلف الاتجاهات التجريدية والدادائية في العديد من أنواع الفنون البصرية الحركية .
ترافق هذا التطور بالتأثير المتبادل بين الفنون و العلوم متمثلةً بأعمال بعض فناني التصوير والنحت والفوتوغراف ، وقد برزت بقوة أعمال فازارللي وكالدر وغيرهم ، وكان فن خداع البصر ببعدين ثم بثلاثة أبعاد ، وضمن مختلف المؤثرات العلمية والرياضية والإعلامية و الفكرية والفلسفية ظهر بالتوازي معها فن الملصق(البوستر) الذي استعان بشتى أنواع الصورة بالرسم والفوتوغراف وأحياناً بالبروزات (الرولييف ) متضمناً الاختزال الفكري والفلسفي والتقني .
يعتبر فن الملصق بأنواعه المختلفة، الثقافية والأدبية والسياسية والاقتصادية والتعليمية والعلمية فناً معاصراً حيوياً استفاد منه الفنانون الآوربيون والعرب منذ مابين الحربين حتى اليوم.
References
المراجع:
-1 بهنسي ، عفيف . تاريخ الفن والعمارة ، منشورات جامعة دمشق ، دمشق،ط3 ، 1985،ص46.
- سميث ، إدوارد . ما بعد الحداثة (الحركات الفنية منذ عام 1954) , ترجمة : فخري خليل , مراجعة : جبر إبراهيم جبر , الطبعة الأولى , المؤسسة العربية للدراسات والنشر , لبنان،1995
- الشريف ، طارق . الفن البصري ، مجلة الحياة التشكيلية ، وزارة الثقافة ، دمشق ،العدد33، 1988، ص 177-192.
-4 صالح ، قاسم . , سيكولوجيا إدراك اللون والشكل , الطبعة الثانية , دار علاء الدين , سوريا ، 2010 ، ص130
-5نوبلر ، ناثان. حوار الرؤية (مدخل إلى تذوق الفنون التجربة الجمالية ) , الطبعة الأولى , المؤسسة العربية للدراسات والنشر , لبنان،1992 , ص237 .
-6 جوزيف ، اميل مولر ; إيفر ،فرانك . مئة عام من الرسم الحديث , ت : فخري خليل , مراجعة : جبرا إبراهيم جبر , دار المأمون للترجمة والنشر (بغداد ـ 1988)،ص169.
ــ محمود ، صبري.,الفن والإنسان ( دراسة في شكل جديد من الفن ـ واقعية الكم ) ، مركز الأبحاث الاشتراكية في العالم العربي،1995 , ص 240.
-8 سميث ، إدوارد . ما بعد الحداثة (الحركات الفنية منذ عام 1954) , ترجمة : فخري خليل , مراجعة : جبر إبراهيم جبر , الطبعة الأولى , المؤسسة العربية للدراسات والنشر , لبنان, 1995 ، ص 196.
-9 الشريف ، طارق . الفن البصري ، مجلة الحياة التشكيلية ، وزارة الثقافة ، دمشق ،العدد33، 1988، ص 182.
-10البهنسي ،عفيف . من الحداثة إلى ما بعد الحداثة في الفن , دار الكتاب العربي، دمشق ، 1997 ،ص 157.
-11 جبرا ، جبرا . الفن والفنان (كتابات في النقد التشكيلي) , الطبعة الأولى , المؤسسة العربية للدراسات والنشر , لبنان،2000 ، ص199
- 12غومبرتش . إي .ه, , قصة الفن، ترجمة: عارف حديقة, منشورات الهيئة العامة السورية للكتاب. وزارة الثقافة ، دمشق،2012،ص 710
- سميث ، إدوارد . ما بعد الحداثة (الحركات الفنية منذ عام 1954) , ترجمة : فخري خليل , مراجعة : جبر إبراهيم جبر, الطبعة الأولى , المؤسسة العربية للدراسات والنشر , لبنان, 1995 ، ص 196
-14 أبو زريق , محمد . من التأسيس إلى الحداثة (في الفن التشكيلي العربي المعاصر ) , الطبعة الأولى , المؤسسة العربية للدراسات والنشر , الأردن ،2000 ، ص206.
- د . محمد نبهان سويلم , التصوير والحياة، مجلة عالم المعرفة، العدد 75 , مارس 1984, ص305 .
-16الربيعي ، شوكت. الفن التشكيلي المعاصر في الوطن العربي 1885 ــ 1985 ، مركز الشارقة للإبداع الفكري , وزارة الثقافة والإعلام بحكومة الشارقة،2010 ،ص 477 .
- LUCY.LIPPARD. Pop Art, Thames And Hudson, London,1978,p248
- CRICHTON ,MICHAEL; JOHNS, JASPER .Harry N ABRAMS, INC , PUBLISHERS, NEW YORK,1977,p260 .
- SISTER WENDY BECKETT. Enhanced & Edition, The Story Of 19 -Painting , DK Publishing , London ,1994,P736 .
SUZIG GABLIK . Progress In Art ,Rizzoli, New York , 1976.P148- 20
- HONOR, HUGH ; FLEMENG, JOHN. A WORLD HISORY OF ART ,Laurence King Publishing, London 1995,P864.
- EDWARD LUCIE ;SMITH. Latin American Art Of The 20th Century ,London ,Thames And Hudson ,1993,P131.
Safwan AlAssaf, Towards Better Climatic Responses in Architectural and Urban Design, College of Architecture, Al Baath University,2002.
Safwan AlAssaf, An Intelligent Spatial Data Base for Strategic Housing Management, International Regional and Planning Studies / Middle East Forum, 1996, 41-61.
Safwan AlAssaf, Methods of Predicting Housing Requirements for Local Housing Policy in Syria , Beirut Arab University Publication, 1995,137-155.
Safwan AlAssaf, A Conceptual Model for housing Planning Information System,
Arab Cities Organization (G.C.A.C.O) 10th, Dubai 3, 1994, 2475-2524.
Safwan AlAssaf, Data and Information requirements for Housing Planning, Arab Cities Organization (G.C.A.C.O) 10th, Dubai 3,1994, 2445-2473.
المراجع:
-1 بهنسي ، عفيف . تاريخ الفن والعمارة ، منشورات جامعة دمشق ، دمشق،ط3 ، 1985،ص46.
- سميث ، إدوارد . ما بعد الحداثة (الحركات الفنية منذ عام 1954) , ترجمة : فخري خليل , مراجعة : جبر إبراهيم جبر , الطبعة الأولى , المؤسسة العربية للدراسات والنشر , لبنان،1995
- الشريف ، طارق . الفن البصري ، مجلة الحياة التشكيلية ، وزارة الثقافة ، دمشق ،العدد33، 1988، ص 177-192.
-4 صالح ، قاسم . , سيكولوجيا إدراك اللون والشكل , الطبعة الثانية , دار علاء الدين , سوريا ، 2010 ، ص130
-5نوبلر ، ناثان. حوار الرؤية (مدخل إلى تذوق الفنون التجربة الجمالية ) , الطبعة الأولى , المؤسسة العربية للدراسات والنشر , لبنان،1992 , ص237 .
-6 جوزيف ، اميل مولر ; إيفر ،فرانك . مئة عام من الرسم الحديث , ت : فخري خليل , مراجعة : جبرا إبراهيم جبر , دار المأمون للترجمة والنشر (بغداد ـ 1988)،ص169.
ــ محمود ، صبري.,الفن والإنسان ( دراسة في شكل جديد من الفن ـ واقعية الكم ) ، مركز الأبحاث الاشتراكية في العالم العربي،1995 , ص 240.
-8 سميث ، إدوارد . ما بعد الحداثة (الحركات الفنية منذ عام 1954) , ترجمة : فخري خليل , مراجعة : جبر إبراهيم جبر , الطبعة الأولى , المؤسسة العربية للدراسات والنشر , لبنان, 1995 ، ص 196.
-9 الشريف ، طارق . الفن البصري ، مجلة الحياة التشكيلية ، وزارة الثقافة ، دمشق ،العدد33، 1988، ص 182.
-10البهنسي ،عفيف . من الحداثة إلى ما بعد الحداثة في الفن , دار الكتاب العربي، دمشق ، 1997 ،ص 157.
-11 جبرا ، جبرا . الفن والفنان (كتابات في النقد التشكيلي) , الطبعة الأولى , المؤسسة العربية للدراسات والنشر , لبنان،2000 ، ص199
- 12غومبرتش . إي .ه, , قصة الفن، ترجمة: عارف حديقة, منشورات الهيئة العامة السورية للكتاب. وزارة الثقافة ، دمشق،2012،ص 710
- سميث ، إدوارد . ما بعد الحداثة (الحركات الفنية منذ عام 1954) , ترجمة : فخري خليل , مراجعة : جبر إبراهيم جبر, الطبعة الأولى , المؤسسة العربية للدراسات والنشر , لبنان, 1995 ، ص 196
-14 أبو زريق , محمد . من التأسيس إلى الحداثة (في الفن التشكيلي العربي المعاصر ) , الطبعة الأولى , المؤسسة العربية للدراسات والنشر , الأردن ،2000 ، ص206.
- د . محمد نبهان سويلم , التصوير والحياة، مجلة عالم المعرفة، العدد 75 , مارس 1984, ص305 .
-16الربيعي ، شوكت. الفن التشكيلي المعاصر في الوطن العربي 1885 ــ 1985 ، مركز الشارقة للإبداع الفكري , وزارة الثقافة والإعلام بحكومة الشارقة،2010 ،ص 477 .
- LUCY.LIPPARD. Pop Art, Thames And Hudson, London,1978,p248
- CRICHTON ,MICHAEL; JOHNS, JASPER .Harry N ABRAMS, INC , PUBLISHERS, NEW YORK,1977,p260 .
- SISTER WENDY BECKETT. Enhanced & Edition, The Story Of 19 -Painting , DK Publishing , London ,1994,P736 .
SUZIG GABLIK . Progress In Art ,Rizzoli, New York , 1976.P148- 20
- HONOR, HUGH ; FLEMENG, JOHN. A WORLD HISORY OF ART ,Laurence King Publishing, London 1995,P864.
- EDWARD LUCIE ;SMITH. Latin American Art Of The 20th Century ,London ,Thames And Hudson ,1993,P131.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Lttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies - Engineering Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal. Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies - Engineering Sciences Series . The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies - Engineering Sciences Series Publisher
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.