تصميم نظام منع تصادم ضبابي باستخدام مؤشر خطورة الهدف

Authors

  • Oulfat Jolaha Tishreen University
  • Jabr Hanna Tishreen University
  • Qousay Benshi Tishreen University

Abstract

تصميم نظام منع تصادم ضبابي باستخدام مؤشر خطورة الهدف

ألفت جولحة

جبر حنا

قصي بنشي

يعدّ نظام منع التصادم المسؤول الأول عن أمان السفينة، حيث تقع عليه مسؤولية قرار المناورة في حال وجود هدف أو عائق على خط سير السفينة. إن المعرفة المسبقة لموقع التصادم يساعد كثيراُ في تجنب التصادم وبالتالي يزيد من أمان الإبحار، لذلك يستخدم مؤشر الخطورة للدلالة على احتمالية حدوث الاصطدام.

يتم في هذا البحث تصميم نظام منع تصادم ضبابي باستخدام مؤشر الخطورة. وقد تم تجربة النظام بالمحاكاة في بيئة MATLAb. إن إدخال مؤشر الخطورة على نظام منع التصادم حسّن من أداء نظام منع التصادم الضبابي المقترح بشكلٍ واضحٍ.

The collision prevention system is the primary responsible for the safety of the vessel, where it is responsible for maneuvering in case of a target or obstacle on the ship's route. Pre-knowledge of the collision location greatly helps to avoid collision and thus increases the safety of navigation, so the hazard index is used to indicate the probability of collision.

The collision prevention system is the primary responsible for the safety of the ship, where it is responsible for maneuvering in the event of a target or obstacle on the ship's route.

In this research, a fuzzy collision avoidance system is designed using a hazard indicator. The system has been simulated in the MATLAb environment. The introduction of the hazard indicator on the collision prevention system has improved the performance of the proposed fuzzy collision prevention system

References

FUJI, J, TANAKA, K. Traffic Capacity. The Journal of Navigation, Vol.24, 1971, 543‐552.

GOODWIN, E. M. A statistical study of ship domains. The Journal of Navigation, Vol.28(3), 1975, 328−344.

MENG, XU. Q, WANG, X. N. Intelligent evaluation system of ship management. International Journal on Marine Navigation and Safety of Sea Transportation, Vol.4(4), 2010, 479−482.

GUO-YOU, S, CHUAN-YING, J. Algorithms of DCPA, TCPA for marine simulator. Journal of Dalian Maritime University, Vol. 25(3), 1999, 17−20.

FUKUTO, J, HASEGAWA, K, MIYAKE, R, YAMAZAKI, M, Ship handling simulator for assessing onboard advanced navigation support systems and services Introduction of Intelligent Ship Handling Simulator, Proc MARSIM 2012. Singapore, 2012, 159−166.

SHU, C, AHMAD, R, LEE, B, KIM, D, Composition ship collision risk based on fuzzy theory, J. Cent. South Univ, Vol. 21, (2014), 4296−4302

BENSHI, Q, HANNA, J, JOLAHA, O. Design an Adjustable Fuzzy Collision Avoidance System for Marine Vehicle, Research Jornal Of Aleppo University, Syria, Vol.144, 2018.

IMO, International Maritime Organization, COLREGS International Regulations for Preventing Collisions at Sea, Lloyd’s Register Rulefinder– Version 9.4, 2005.

JOURNÉE, J. M. J, PINKSTER, J, Ship Hydromechanics, Part I: Introduction, Delft University of Technology, Delft, The Netherlands, January, 2001, 24-27.

Downloads

Published

2019-02-25

How to Cite

1.
Jolaha O, Hanna J, Benshi Q. تصميم نظام منع تصادم ضبابي باستخدام مؤشر خطورة الهدف. Tuj-eng [Internet]. 2019Feb.25 [cited 2024Apr.19];41(1). Available from: http://www.journal.tishreen.edu.sy/index.php/engscnc/article/view/8398