The effect of the use of special exercises directed towards Sensory perception of motor to improve the skill of receiving the serve in volleyball
Abstract
The improvement and development of sports performance has been and remains a goal pursued by every coach and player. With the development of the great mathematical sciences and the results that have been achieved now, new means and methods of education and training have emerged more useful and effective compared to the old methods used. However, many trainers and teachers They still rely on classical old concepts and methods while working in the education and training of sports skills. That the lack of use of research results and theories of new science may affect the mastery of the individual athlete of these skills in the best way, which called for the current study, which focused on the cognitive field, by proposing organized and targeted exercises, to develop sense of movement by easy and simplified means, to improve the performance of skill.
The skill of receiving volleyball was chosen because of its importance, the scarcity of use in previous studies and the fact that it is considered to be the basic and important skills in this game.
The sample consisted of (22) students of the second year in the Faculty of Physical Education, Tishreen University, and the experimental method was used in the style of the two groups (control - experimental).
The experimental group underwent regular exercises, in addition to special exercises aimed at sensory perception. The control group was only subjected to normal exercises. Compared to the remote tests between the experimental and control groups, the results showed that there was a positive effect on the use of sensory.
According to the results of the study, it was recommended that workers in the field of volleyball education and training should pay attention to the cognitive aspect, through the development of targeted exercises for the development of the sense of movement during the education and training of sports skills, for their effective role in obtaining better results.
اثر استخدام تمرينات خاصة وموجهة للإدراك الحس حركي
على تحسين مهارة استقبال الارسال بالكرة الطائرة
إنَّ تحسينَ وتطويرَ مستوى الأداء الرياضي كان وما زال هدفٌ يسعى لتحقيقه كلُّ مدرب ولاعب، وفي ظل تطوّر العلوم الرياضية الكبير، والنتائج التي توصلت إليها الآن, ظهرت وسائل وأساليب حديثة في التعليم والتدريب أكثر فائدة وفعالية مقارنةً بالوسائل القديمة المستخدمة، غير أن كثيراً من المدربين والمعلمين مازالوا يعتمدون على مفاهيم وأساليب قديمة كلاسيكية أثناء عملهم في تعليم وتدريب المهارات الرياضية. أن عدمَ استخدام نتائج الأبحاث ونظريات العلوم الجديدة قد يؤثر على اتقان الفرد الرياضي لهذه المهارات بالشكل الأمثل, هذا ما دعا إلى الدراسة الحالية, التي تركَّزت على المجال الإدراكي، وذلك باقتراح تمرينات منظمة وهادفة, لتنمية الإدراك الحس حركي بوسائل سهلة ومبسطة, لتحسين الأداء المهاري.
وقد تمّ اختيار مهارة استقبال الإرسال بالكرة الطائرة نظراً لأهميتها، وندرة استخدامها في الدراسات السابقة وكونها تعتبر من المهارات الأساسية والمهمّة في هذه اللعبة.
وتكونت العينة من (22) طالب من السنة الثانية في كلية التربية الرياضية بجامعة تشرين، وتمّ استخدام المنهج التجريبي بأسلوب المجموعتين المتكافئتين (الضابطة - التجريبية).
خضعت المجموعة التجريبية لتمرينات اعتيادية، إضافةً لتمرينات خاصة موجهة للإدراك الحس حركي أمّا المجموعة الضابطة، فخضعت فقط للتمرينات الاعتيادية، وبالمقارنة بالاختبارات البعدية بين المجموعتين التجريبية والضابطة، أظهرت نتائج الدراسة أن هناك أثرٌ إيجابي لاستخدام تمريناتٍ موجَّهةٍ للإدراك الحس حركي على تحسين مهارة استقبال الإرسال للمجموعة التجريبية.
ووفقاً لنتائج الدراسة، تمّت التوصية للعاملين في مجال التعليم والتدريب بالكرة الطائرة على ضرورة الاهتمام بالجانب الإدراكي, من خلال وضعِ تمرينات موجهة لتنمية الإدراك الحس حركي أثناء تعليم وتدريب المهارات الرياضية, ذلك لدورها الفاعل في الحصول على نتائج أفضل.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies - Health Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal. Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies - Health Sciences Series . The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies - Health Sciences Series Publisher
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.