تقييم أداء السيدات حول تقنية الإرضاع الطبيعي قبل برنامج التثقيف الصحي وبعده
Abstract
هدف هذا البحث إلى تقييم آداء السيدات حول تقنية الإرضاع الطبيعي قبل برنامج التثقيف الصحي وبعده.
وقد أنجزت هذه الدراسة في ثلاث مراحل. المرحلة الأولى ارتبطت بتقييم أداء السيدات بالنسبة لتقنية الإرضاع الطبيعي قبل التثقيف الصحي أما المرحلة الثانية فقد تم فيها تقديم برنامج التثقيف الصحي حول تقنية الإرضاع الطبيعي. وفي المرحلة الثالثة أعيد تقييم أداء الأمهات بالنسبة لتقنية الإرضاع الطبيعي بعد برنامج التثقيف الصحي خلال أسبوع واحد من الزيارة الأولى. وقد استخدمت استمارة ملاحظة تقنية الإرضاع الطبيعي التي ترجمت إلى اللغة العربية لجمع البيانات الخاصة بالبحث. وقد طبقت هذه الاستمارة على 100 سيدة تم اختيارهن بالطريقة العشوائية من العيادة الخارجية للأطفال لمركز حي العائدين في مدينة اللاذقية .
وقد بينت نتائج هذه الدراسة أن 80% أو أكثر من السيدات قد استخدمن وضعية غير صحيحة أثناء عملية الإرضاع الطبيعي. و أن أكثر من 75% منهن يتبعن طريقة غير صحيحة بالنسبة لعملية مسك الطفل لثدي أمه. وأن 86% منهن يرضعن أطفالهن لمدة أقل من 5 دقائق قبل برنامج التثقيف الصحي. وبينت الدراسة الحالية أيضا أن 93% أو أكثر من الأمهات يستخدمن وضعية صحيحة أثناء عملية الإرضاع الطبيعي. وأن 94% أو أكثر من الأمهات يملكن أداءً صحيحاً فيما يخص المؤشرات السبع لعملية التقاط الطفل لثدي أمه، و 92 % أو أكثر منهن يرضعن أطفالهن لمدة 15 دقيقة أو أكثر بعد برنامج التثقيف الصحي.
The present study has been conducted to assess women’s performance about breastfeeding technique before and after health education program. The study has been carried out over three stages. The first stage was concerned with assessment of the performance of the sample in relation to breastfeeding technique before health education program. The second stage was concerned with designed a health education program about breastfeeding technique. The third stage was concerned with reassessment of women's performance in relation to breastfeeding technique after health education program during one week of the first visit. However, an observation sheet was translated into Arabic language and used to assess the performance of women in relation to breastfeeding technique before and after health education program. It was administered on a sample of 100 women. They were randomly selected from the Pediatric outpatient Clinic in (Hi- al-Aadin Center), Lattakia city.
It is observed that (≥80) of the study sample was unaware about the recommended position during breastfeeding, more than three quarter of them have incorrect latch-on technique, and (86%) of the subjects breastfeed their infants less than 5 minutes before health education program. It is also observed that, (≥93 %) of the study sample was aware about the recommended position during breastfeeding, (≥ 94 %) of women have corrects 7 parameters indicative latch-on, and (≥ 92 %) of them breastfeed their infants 15 minutes duration or more after health education program.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies - Health Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal. Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies - Health Sciences Series . The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies - Health Sciences Series Publisher
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.