واقع استخدام المخبر المدرسي في تدريس العلوم من وجهة نظر المدرسين والموجهين الاختصاصيين ((دراسة ميدانية على المدارس الثانوية الحكومية في محافظة حماه في الجمهورية العربية السورية))
Abstract
يحاول هذا البحث تسليط الضوء على الوضع الراهن لاستخدام المخبر المدرسي في تدريس العلوم من وجهة نظر مدرسي العلوم في المدارس الثانوية الحكومية والموجهين الاختصاصيين بمحافظة حماه, وقد اعتمد البحث المنهج الوصفي التحليلي, واتخذ الباحث من (الاستبانة) أداةً رئيسة لأخذ آراء أفراد عيّنة الدراسة المؤلفة من (32) مدرساً و(26) موجهاً اختصاصياً.
وكانت أهم النتائج التي توصل إليها البحث: ـ تدني نسبة المستخدمین للمخبر المدرسي من المدرسين عندما تتاح لھم إمكانیة استخدامها حیث بلغت نسبتهم (40,63)%.
وكانت أهم المعوقات التي تحول دون استخدام المخبر من وجهة نظر مدرسي العلوم والموجهين الاختصاصيين كثرة أعداد الطلاب, ونقص التجهيزات, وعدم تواجد محضر المخبر المتخصص.
أما ما يتصل بالفروق بين تقديرات المدرسين و الموجهين الاختصاصيين لأهم معوقات استخدام المخبر في التدريس, فقد دلت النتائج على عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تشير إلى ذلك, وهذا يعني أن آراء المدرسين حول هذه المعوقات لا تختلف عن آراء الموجهين الاختصاصيين.
This research tries to highlight the current situation of the use of school laboratories in science education from the viewpoint of science teachers in public secondary schools and specialist instructors in the governorate of Hama. The research adopts the descriptive analytical method, and the researcher uses the questionnaire a main tool to collect the views of sample of the study, which consists of (32) teacher and (26) specialists. The main findings of the research are: the low percentage of users of the school laboratory by teachers even when given the opportunity to the same.
The main obstacles that prevent the use of laboratories from the viewpoint of science teachers and mentors are the large numbers of students, and lack of equipment, and the absence of the lab supervisors themselves. The relation to the differences between the estimates of specialists, teachers and mentors of the main obstacles to the use of laboratory teaching, the results indicated that there were no statistically significant differences to indicate that, this means that the views of teachers about these constraints do not differ from the views of specialists.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to the Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series. The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series Publisher
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.