دور نُظم المعلومات التسويقيَّة في ترشيد القرارات الإداريَّة في المُنشآت الزراعيَّة في السَّاحل السُّوري
Abstract
هدف البحث إلى بيان، وتحليل، دور نُظم المعلومات التسويقيَّة في إنتاج المعلومات التسويقيَّة ذات الكفاءة والفعاليَّة للوفاء بالاحتياجات الإداريَّة اللازمة لترشيد القرارات الإداريَّة في المنشآت الزراعيَّة في الساحل السوري. ولتحقيق أهداف البحث، والإجابة على تساؤلاته، اعتُمد في جمع البيانات المُتعلقة بالمُوضوع على الأدبيَّات والدراسات السَّابقة ذات الصلة، أمَّا الإطار العملي فقد اعتُمد على إعداد استبيان تمَّ تصميمه لهذا الغرض، وقام الباحث بإجراء التحليلات اللازمة واختبار فرضيَّات البحث، وتوصَّل إلى مجموعة من الاستنتاجات والتوصيات، أهمها: • وجود بعض مظاهر الانخفاض في وضع أدلة فعَّالة لتحديد طرق إثبات ومُعالجة المعلومات، مما يتطلَّب اهتمَّام الإدارة بتوفير المقومات اللازمة لتشغيل نظام المعلومات التسويقي بكفاءة وفعاليَّة. • تدني فعاليَّة استخدام نُظم المعلومات التسويقيَّة في عمليات التخطيط، وترجمة الأهداف، ووضع السياسات للمُنشآت، ممَّا يستدعي ضرورة الاهتمَّام بتوفير المعلومات اللازمة للتخطيط والرقابة واتخاذ القرارات الرشيدة. • الانخفاض في إجراء التحليلات اللازمة لعناصر البيئة المُحيطة ممَّا يُؤثر على نوعيَّة القرارات التي يتمَّ اتخاذها، وهذا يستوجب الاهتمَّام بالعوامل المُحيطة بالمُنشأة عند إعداد وتطوير نُظم المعلومات التسويقيَّة، وذلك لضمان تحقيق كفاءة وفعاليَّة هذه النُظم. • مازال الاهتمام ببناء نظم المعلومات التسويقية من قبل المنشآت الزراعية محدوداً. This study aimed to analyze the role of a statement and marketing information systems in the production of efficient and effective marketing information necessary to meet the administrative needs of the rationalization of administrative decisions in agricultural facilities in the Syrian coast. To achieve the objectives of the study and answer its questions, we relied on data relevant to the literature and previous relevant studies related to the collection, and the operational framework we have adopted in the preparation of a questionnaire designed for this purpose, and the researcher to conduct the necessary analysis and test hypotheses, and arrive at a set of findings and recommendations: • The existence of some aspects of the decline in the development of effective evidence to identify ways to prove and information processing, which requires management attention to providing the necessary ingredients for the operation of the marketing information system efficiently and effectively. • Low effective use of marketing information systems in the planning and translate the goals and policy-making facilities, which calls for the need for attention to providing the necessary planning and control of information and decision-making governance. • decline in conducting the necessary analysis of the components of the surrounding environment, which affects the quality of decisions taken, and it requires attention to factors surrounding the facility in the preparation and development of marketing information systems, so as to ensure the efficiency and effectiveness of these systems. • The study showed that there is limited attention by agricultural enterprises for the construction of marketing information systems.Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to the Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies - Biological Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal. Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies - Biological Sciences Series . The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies - Biological Sciences Series Publisher
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.